torsdag den 10. september 2015

Anders læser tegneserier istedet for rigtige bøger 19:52 10/9 2015

Denne sommer har jeg fået læst rigtig mange tegneserier, både klassikere som længe har stået på listen og nyere værker.

Jeg teenager og ung mand læste jeg en del Will Eisner, plukvist fra  serien om The Spirit, "En kontrakt med Gud", og hans historier om Vietnamkrigen i flere bind. Siden er han forsvundet lidt fra radaren i takt med at jeg opdagede nye spændende navne. I sommers ville jeg så genlæse "A contract with God"-trilogien, men opdagede at jeg kun genkendte titelafsnittet. Det er i øvrigt den svageste del; den historiske fortælling om Dropsy Avenue er en fuldstændig svimlende overflyvning af en lille del af USA, klogt og overskudsagtigt. Den er i familie med Crumbs smukke "A history of America" men er større og mere ambitiøs. Den midterste del "A life force" har dog den stærkeste personhistorie og jeg sad åndeløs og heppede indvendig på de bittesmå mennesker og håbede at det dog ville lykkes for dem.

Samlet set er "A contract with God trilogy" er stor tegneseriekunst – en magtdemonstration fra en mesterfortæller. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar